Akuapem Hills - Reisverslag uit Akropong, Ghana van Anne Roos - WaarBenJij.nu Akuapem Hills - Reisverslag uit Akropong, Ghana van Anne Roos - WaarBenJij.nu

Akuapem Hills

Door: Anne Roos

Blijf op de hoogte en volg Anne

31 Juli 2014 | Ghana, Akropong

Jeeetje, alweer bijna 3 weken voorbij! De tijd gaat snel, maar ik ben ook wel weer blij om naar huis te gaan volgende week. Onvoorstelbaar dat dit het leven van zoooveel mensen is. Ik verblijf nu in Akuapem Hills, en de bucket showers zijn prima, maar alleen omdat ik weet dat ik over iets meer dan een week weer een echte douche kan nemen! De eerste twee weken in Cape Coast zijn heel heftig geweest. Op de school waar we zaten voelde het heel vaak alsof we niks konden betekenen voor de kinderen. Het waren er zoooveel en ze waren zooo luidruchtig.. Maar nu weet ik wel zeker dat wij echt wat voor ze betekent hebben. Een van de leiders vertelde over een meisje dat afvalpapier op haar rugzak plakte, want ze had van ons geleerd dat ze het zo kan versieren. Dat is zo mooi om te horen. Ze waren daar totaal niet gewend aan kleurpotloden, stickers en stempels, ze hadden van deze laatste twee zelfs geen idee hoe ze het moesten gebruiken.. Ze waren er zo blij mee dat ze probeerden zoveel mogelijk te pakken. Dat vond ik af en toe zo irritant, maar nu begrijp ik het zo goed. Het is heel goed dat we daar geweest zijn. We kregen nu, ruim een week later, een brief van een man die naar die school is geweest. Hij zag dat het mooi geverfd was en zag onze namen op de muur staan. Hij is gaan doorvragen en kwam erachter dat wij als vrijwilligers dat gedaan hadden en hij wilde onze heel graag laten weten dat hij dat ontzettend waardeerde. Wat een zegen om zo'n brief te mogen ontvangen.

Nu zijn we dus in de Hills waar het echt zooo anders is. Het is hier veeel rustiger en ons gastgezin is geweldig. Ze zijn ontzettend aardig en we krijgen genoeg eten en drinken en zelfs af en toe fruit! In de ochtenden zijn we hier op een school aan het stucen. Dat is echt heeel zwaar werk... we moeten eerst het zand tillen, dan het cement maken door middel van scheppen en daarna het stucen zelf. Ik heb echt overal spierpijn, maar het is leuk om te doen en ik weet waarvoor ik het doe! In de middagen zijn we afgelopen week naar een daycare geweest. Ik zat in de nursery 2 groep; 4-jarigen. Ze waren ontzettend leuk! En wat een verschil met de Moree, de andere school. Hier hebben ze een stuk meer en zijn er klassen van 40 ipv 80 kinderen. Heerlijk om eindelijk echt dingen met ze te kunnen doen en foto's te kunnen maken zonder dat ze gelijk beginnen te vechten. Vanaf morgen gaan we naar een andere dagopvang. Ik ben benieuwd hoe het daar zal zijn. Ik ga in ieder geval nog even heeeel erg genieten!

Adioss!

p.s. Ik kan nu helaas geen foto's plaatsen, die volgen nog!

  • 31 Juli 2014 - 23:59

    Gaby Does:

    Hoi Anne,
    Leuk om je belevenissen in Ghana te lezen. Wel eventjes een heel andere omgeving dan het vertrouwde Nederland met warm water, een mooie toiletpot en broodjes kaas.
    Ik vind het grandioos dat je aan dit project werkt. En wat is nou 4 weken op een mensenleven om anderen te helpen. Fijn te lezen dat je het naar je zin hebt en ook heel eerlijk dat je het zwaar vindt, want dat is het ook. Zoveel indrukken, zoveel willen doen en weten dat het niet allemaal zal lukken. Ken Ghana niet maar wel andere Afrikaanse landen en weet uit ervaring dat alles wat we doen vaak tijdelijk is maar je moet toch ergens beginnen nietwaar.
    Geniet nog even van je laatste week en zorg dat ze die blonde uit Zeeland in hun geheugen hebben gegrift.
    Liefs en een veilige thuisreis.
    Gaby

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Actief sinds 11 Juli 2014
Verslag gelezen: 1734
Totaal aantal bezoekers 3255

Voorgaande reizen:

12 Juli 2014 - 10 Augustus 2014

Vrijwilligerswerk Ghana

Landen bezocht: